Bij het openen van een nieuw restaurant komt veel kijken. De lijst van taken kan kortom beschreven worden als overweldigend. Het is daarom ook niet gek dat er soms details over het hoofd gezien worden.
Het uitwerken van je horecamerk wordt steeds belangrijker zodra je een concept voor je restaurant in gedachte hebt. Hoe wil je bijvoorbeeld je restaurant presenteren? Wat zal jouw restaurant herkenbaar maken? Is je restaurant wat speelser of ga je voor een meer culinaire ervaring? Alles is mogelijk!
Met het antwoord op deze vragen kun je wel alvast beginnen aan het bouwen van jouw horecamerk. Hierbij kan je denken aan logo’s, menu’s, het nemen van kwalitatieve foto’s, etc. Om je hiermee een handje te helpen zetten we in dit artikel een aantal tips en best practices op een rijtje waarmee jij je horecamerk ijzersterk zult maken.
HET LOGO
Een goed restaurant logo is eenvoudig, functioneel en relevant. Daarnaast is het natuurlijk ook de bedoeling dat het logo past bij het concept van het restaurant. Hoe combineer je al deze aspecten om een tof en passend logo te creëren?
- Zorg ervoor dat het logo gebruikt kan worden voor verschillende gedrukte en digitale doeleinden. Hierbij kun je denken aan verschillende oriëntaties (horizontaal, vierkant, verticaal) en verschillende composities voor maximale flexibiliteit. Daarnaast is het ook goed om ervoor te zorgen dat het logo er zowel goed uitziet in kleur als zwart-wit.
- Weerspiegel jouw merk en concept in je logo door gebruik te maken van lettertypes en kleuren die daar bij passen.
Bonus tip:
Sla je logo op als vector. Mocht je het logo online willen uploaden, dan raden we je aan om dit te doen in .jpeg- of .png-formaat (72 PPI).
DIY: Zelf een logo maken? Dat kan! Hiervoor kun je bijvoorbeeld Adobe Illustrator gebruiken. Mocht je al Illustrator hebben, dan is dit natuurlijk ideaal. Maak je liever gebruik van een gratis tool? Kijk dan naar alternatieven zoals Jimdo Logo Creator.
Uitbesteden: Soms weet je wel wat je wilt, maar lukt het niet zo goed om het visueel vorm te geven. We begrijpen maar al te goed hoe lastig dit kan zijn. Naast zelf een logo maken, is het natuurlijk ook mogelijk om dit uit te besteden. Hierbij kan je kiezen voor een freelance designer, een marketingbureau, etc.
Bij een groter budget raden we aan om een bureau in te huren dat zowel je logo als je gehele restaurantidentiteit kan transformeren. Mocht je wat minder te besteden hebben, dan is het altijd mogelijk om een freelance designer in te schakelen.
Bij The Pixel Bakery bieden we de mogelijkheid om zowel een volledig brandbook of alleen een logo te laten maken. Bekijk voor de mogelijkheden eens onze design & content pagina.
DE MENUKAART
Wat is de laatste menukaart waar jij versteld van stond?
Er wordt vaak gedacht dat de menukaart maar één functie heeft. Namelijk de gasten informeren over het aanbod in het restaurant. Dat is natuurlijk één manier om hiernaar te kijken.
Bij The Pixel Bakery kijken we juist een stapje verder. We zien in dat een visueel aantrekkelijke menukaart een must is om klanten aan te trekken, maar we begrijpen ook dat een goede menukaart bij kan dragen aan een hogere gasttevredenheid en meer omzet.
Niet alleen mooi dus, maar ook praktisch!
Met de volgende tips kun je een menukaart ontwerpen die zowel visueel als praktisch is:
Doelgroep:
Houd bij het opstellen van de menukaart de doelgroep in gedachten zodat je kunt inspelen op hun wensen en behoeften.
Wees consistent:
Gebruik dezelfde kleuren, lettertypen en grafische elementen als bij al je andere branding materialen.
Layout:
Voorkom keuzestress en zorg ervoor dat de gasten gemakkelijk en snel de menukaart kunnen scannen. Dit is makkelijk te bereiken door de gerechten op te delen in categorieën en het aantal gerechten op de menukaart te beperken.
Storytelling:
Vertel een verhaal! Zo kun je met je menukaart de gast wat meer vertellen over de geschiedenis van het restaurant, de origine van de producten en de chef die de heerlijke gerechten bereidt. Neem ze als het ware mee in het verhaal van jouw restaurant.
RESTAURANT FOTOGRAFIE
Het volgende wat je nodig hebt is foto’s. Het is belangrijk dat je gebruikt maakt van foto’s die jouw gerechten en drankjes in het beste daglicht weergeven.
Aantrekkelijke foto van gerechten bij Daebak in Utrecht
Onze 5 tips voor restaurant fotografie:
- Huur een professional in
Bij voorkeur zouden wij adviseren om te zoeken naar een fotograaf die gespecialiseerd is in het fotograferen van restaurants. Het voordeel van het kiezen van zo’n fotograaf is dat ze ervaring hebben met het fotograferen van gerechten en drankjes. Daarmee kun je er zeker van zijn dat jouw restaurant in het beste daglicht wordt weergeven. Maak je toch liever de foto’s zelf? Bekijk dan de volgende tips! - Verlichting
Verhoog de helderheid en het contrast van je foto’s om de kleuren en texturen in jouw gerechten beter naar voren te laten komen. - Maak een foto vanuit de juiste hoek
Je gerechten fotograferen vanuit de juiste hoek is zeer belangrijk. De perfecte hoek vinden kan toch nog wel wat lastig zijn. Als vuistregel raden wij dan aan om je foto’s recht boven het gerecht te nemen. Zo geef je een toekomstige gast alvast een voorproefje van wat zij binnenkort voor zich zien liggen. - Neem ook actiefoto’s
Dit kan van alles zijn. Je kan hierbij denken aan gasten (modellen) die dineren, gerechten die geserveerd worden of de chef die de gerechten bereidt. Foto’s van jouw gerechten gecombineerd met leuke actieshots zullen jouw gasten zowel op de website als op social media helpen om een goed beeld te krijgen van jouw restaurant. - Budgetvriendelijke opties
Gelukkig zijn er voor restaurants met kleinere budgetten ook budgetvriendelijke alternatieven. Zo kun je ook samenwerken met lokale hogescholen die fotografie opleidingen bieden. Daarnaast is het ook een super leuk idee om bijvoorbeeld te kijken op food opleidingen zoals Food Commerce and Technology.
Met de foto’s van de gerechten en de algemene sfeer van het restaurant heb je al een groot deel van alle content voor je website en social media te pakken. Wat je echter niet mag vergeten zijn de foto’s van het interieur en het exterieur van jouw restaurant.
Interieur & exterieur foto’s
Goede verlichting is belangrijk voor een mooie foto. Doe alle beschikbare lampen aan om je foto’s kleurdifferentiatie en diepte te geven. Kies hoeken die de ruimte benadrukken en de belangrijkste details laten zien. Zorg ervoor dat de ruimte schoon is en verwijder alle voorwerpen die het restaurant onoverzichtelijk maken.
Gasten zullen op zoek gaan naar foto’s van je interieur om een idee te krijgen van de sfeer van het restaurant. Dit betekent dat een fotograaf de essentie van jouw restaurant moet vastleggen wanneer het druk is en bruist van het leven.
Een druk restaurant
We hebben nu drie onderdelen van de branding besproken, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Misschien mis je nog een onderdeel zoals videografie. Neem eens een kijkje op onze foto & video pagina om wat inspiratie op te doen voor video’s waarmee jij je online bezoekers zult overhalen en verrassen.
meer weten over dit onderwerp?
Ontdek hoe wij jouw restaurant op online gebied kunnen verbeteren met één van onze specialisten. Maak vandaag nog een vrijblijvende afspraak.