Skip to main content

HomeBlog

De meeste coronamaatregelen waar restaurants de afgelopen jaren mee te maken kregen zijn verleden tijd. Met deze opwindende ontwikkelingen is het voor toekomstige restauranthouders dé perfecte tijd om hun idee om te zetten naar de werkelijkheid.

Maar het openen van een restaurant doe je niet zomaar. Het vergt tijd, planning en heel wat verschillende aspecten. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het verwerven van kapitaal, aanvragen van vergunningen en het vinden van personeel. Het succes van jouw restaurant hangt echter wel af van een goed opgebouwde marketingstrategie. In dit artikel leggen we uit wat er allemaal komt kijken bij de marketing van een nieuw restaurant.

EEN ONLINE VISITEKAARTJE VOOR JE RESTAURANT

Voor restaurants is een online aanwezigheid tegenwoordig niet meer weg te denken. Elk restaurant tegenwoordig heeft wel een website. Het is de ideale plek om meer te weten te komen over een restaurant en om andere acties te verrichten zoals reserveren of de menu’s bekijken.

Alhoewel een restaurantwebsite essentieel is, begrijpen we ook dat het tijdens de eerste fase van het openen van een restaurant (het zoeken van kapitaal, het ondertekenen van een huurovereenkomst, enz.) niet de prioriteit is. Na deze fase wordt het bouwen van de website en het opstellen van een marketingplan echter steeds belangrijker.

Voor een nieuw restaurant raden we altijd aan om niet alleen voor een visueel aantrekkelijke website te gaan, maar ook een functionele. Het doel van de website is immers om websitebezoekers om te zetten naar echte gasten. Hieronder vind je enkele belangrijke aspecten van een restaurantwebsite die je zullen helpen dit doel te behalen.

  • Zorg ervoor dat essentiële informatie zoals je openingstijden, contactinformatie en locatie een prominente plek krijgt op je website.
  • 80% van alle bezoekers op restaurantwebsites doet dit mobiel. Speel hier op in door gebruik te maken van een responsive web design.  Zo kan je er zeker van zijn dat de gebruikservaring van jouw website optimaal en consistent is op alle apparaten.
  • Voeg je menukaart toe als HTML-tekst (SEO).
  • Maak het reserveren en online bestellen nog makkelijker door deze knoppen zichtbaar te hebben op elke pagina van je website.
  • Gebruik mooie en relevante foto’s die geoptimaliseerd zijn voor het web.

JE RESTAURANT WEBSITE IS OOK EEN KRACHTIG MARKETINGINSTRUMENT

De website van je restaurant is niet alleen jouw online visitekaartje, maar ook je krachtigste marketinginstrument. Zoals eerder vermeld, kunnen je bezoekers meer over je restaurant te weten komen voordat ze langskomen om te eten. Dit is dus dé ultieme kans om ze voor je te winnen. Vertel het verhaal van je restaurant en zet jezelf op de kaart. Wat maakt het restaurant bijzonder? Welk gevoel wil je gasten meegeven?

Wie kan dit verhaal immers beter vertellen dan jijzelf?

Een andere manier waarop een nieuw restaurant hun website als marketinginstrument kan inzetten, is door een Abonneer CTA (call-to-action) toe te voegen aan de reeds gebouwde website. Dit geeft websitebezoekers de kans om hun email achter te laten om op de hoogte te blijven van de opening van het restaurant, speciale menu’s, acties, etc.

MAAK EEN GOOGLE MIJN BEDRIJF ACCOUNT AAN

Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account is een essentiële eerste stap voor een restaurant online. Met een Google Mijn Bedrijf pagina voorzie je potentiële gasten van alle belangrijke informatie die ze nodig hebben als ze naar een restaurant zoeken. Zo zien ze direct het adres, het telefoonnummer, de openingstijden en meer. Het is zelfs mogelijk om een CTA (call-to-action) knop toe te voegen, zodat gasten direct een tafel kunnen reserveren.

Weet je nou niet zo goed hoe je een Google Mijn bedrijf profiel opzet? Bekijk dan deze pagina voor meer informatie.

GEBRUIK SOCIAL MEDIA OM JE MERKBEKENDHEID TE VERGROTEN

Social media is tegenwoordig bijna net zo essentieel als een restaurant website. Het is de ultieme manier om je zichtbaarheid te vergroten en een publiek te bouwen. Daarnaast geeft social media je de kans om je verhaal online te delen. We begrijpen maar al te goed hoe moeilijk het is om vanaf nul te beginnen. Onze Social Media Expert, Naoufal Bouazza, geeft daarom vier handige tips waarmee je social media aanwezigheid een succes zal worden.

Tip 1: richt je op specifieke social media platformen

Als eerste tip geeft Naoufal aan dat het belangrijk is om zowel op Instagram als Facebook aanwezig te zijn.

Bij Instagram draait alles om het delen van foto’s en/of korte video’s. Het is dus het perfecte platform om je restaurant te promoten met foto’s van je gerechten en drankjes. Facebook combineert weer foto’s met bijschriften.

Door de goede integratie tussen Facebook en Instagram post je gemakkelijk je content tegelijkertijd. Daarnaast bieden beide platformen ook de mogelijkheid om te adverteren. Super handig als je meer mensen wilt bereiken dus!

*Bonus tip: Investeer wat tijd in TikTok. TikTok is een platform dat alsmaar blijft groeien en sinds de corona tijd niet meer weg te denken is. Ook restaurants kunnen hier voordeel van treffen. Zo kan het aanwezig zijn op TikTok je helpen om meer mensen in je doelgroep te bereiken.

In tegenstelling tot andere socialmedia-platforms, maakt het algoritme van TikTok het makkelijker voor meer mensen om je video’s te zien en erop te reageren. Hierdoor is de engagement op TikTok toch wat hoger dan bijvoorbeeld Instagram.

Tip 2: consistentie

Als het goed is, heb je nu een aantal specifieke social media-platformen gekozen waar je helemaal voor wilt gaan. Je profiel staat er al, maar je mist nog wel content. Waar moet je beginnen en wat deel je met je publiek? Hierover zegt Naoufal het volgende:

‘’Eventjes een post maken en delen is niet genoeg, het is zaak om goed na te denken over de content die je wilt posten en in welke context je deze wilt gebruiken’’.

Het is dus belangrijk om een plan te maken en vast te stellen wat je wilt posten. Je kan dus van tevoren bepalen hoeveel procent van je content je wilt besteden aan foto’s van je gerechten, het menu, jouw restaurant, de medewerkers, etc. Zo heb je een ijzersterke formule waarmee het niet mis kan gaan.

Tip 3: engagement

Je plan is af en je bent al begonnen met het posten van jouw content. Wat nu? Wat kan je doen om meer mensen te bereiken? Simpel! Probeer proactief betrokken te zijn bij de doelgroep. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te reageren op hun posts of ze te reposten als ze je bijvoorbeeld taggen in een story of post. Door de interactie aan te gaan met je volgers vergroot je niet alleen de betrokkenheid bij jouw restaurant, maar ook je naamsbekendheid.

Tip 4: adverteren met een klein budget

Vaak denken we bij het adverteren op social media aan budgetten van zo’n 500 tot 1000 euro per maand of meer. Toch begrijpen we dat dit niet altijd haalbaar is voor alle restaurants. Gelukkig is het ook mogelijk om met een klein budget te adverteren. In deze tip leggen we je uit hoe je dit het best kunt doen.

Begin bij het onderzoeken van wie je wilt targeten. Wanneer je dit eenmaal hebt vastgesteld is het belangrijk dat je interessante content selecteert voor de advertentie. Heb je bijvoorbeeld een leuke openingsactie die je onder de aandacht wilt brengen? Of ben je momenteel nog op zoek naar personeel? Alles is mogelijk!

Heb je eenmaal gekozen op wie je de advertentie wilt richten en met wat je dat wil doen, dan is er alleen nog sprake van het schrijven van een passende en krachtige copy. Voeg hier nog een Call to Action aan toe en je bent klaar om te knallen.

DE OPENINGSDAG!

De openingsdag is aangebroken en je ziet de resultaten van je marketinginspanningen uitbetalen in een vol restaurant en tevreden gasten. Dit succes wil je natuurlijk zo lang mogelijk volhouden.

Als restauranteigenaar is het daarom belangrijk om nieuwe manieren te verkennen waarop je contact kan leggen met je publiek en nieuwe klanten kan bereiken. Blijf doorgaan met het opbouwen van je naamsbekendheid via social media en zorg ervoor dat jouw website up-to-date blijft met de recentste informatie.

Met alle dagelijkse zorgen die komen kijken bij het runnen van een restaurant begrijpen we natuurlijk heel goed dat dit veel tijd en moeite vergt. Wij helpen jou dan ook graag om je online marketingdoelen te realiseren.

meer weten over dit onderwerp?

Ontdek hoe wij jouw restaurant op online gebied kunnen verbeteren met één van onze specialisten. Maak vandaag nog een vrijblijvende afspraak.

020 210 1645
hello@thepixelbakery.nl