Hulp gezocht…, we’re hiring….
De laatste tijd kom je dit maar al te vaak tegen. Een van de grootste uitdagingen voor restauranthouders is het vinden en behouden van personeel. Door de lage werkloosheid en de grote vraag naar geschoolde en/of ervaren restaurantmedewerkers wordt het steeds moeilijker om nieuwe werknemers te werven.
Ondanks deze moeilijkheden is het toch mogelijk om potentiële restaurantmedewerkers te vinden. Het zit hem allemaal in het werven, aannemen en behouden van talent. Hoe kun je dit het best doen?
GA HET GESPREK AAN MET JE HUIDIGE WERKNEMERS
Waarin onderscheidt jouw restaurant zich? Verschuif jezelf in de schoenen van je potentiële medewerker. Wat zouden zij belangrijk vinden? Dit kun je het beste peilen bij je huidige personeel. Ga het gesprek met ze aan en vraag hen waarom ze het fijn vinden om bij jou te werken. Wellicht hoor je een aantal punten waar je zelf niet aan hebt gedacht. Deze informatie kan je dan weer inzetten om potentiële medewerkers te vinden.
De positieve kanten van het werk zijn altijd fijn om aan te horen. Bedenk je echter wel dat je werknemers ook minpunten kunnen aangeven. Hoe ga je hier mee om? Hoge stress en lange werktijden zijn typische kenmerken van banen in de foodservice-industrie. Probeer als werkgever je personeel te begrijpen en verlicht indien mogelijk een paar van hun zorgen. Zo vergroot je je kans om personeel te werven en te behouden.
HET WERVEN VAN POTENTIEEL TALENT
Het vinden van talent vereist tegenwoordig een proactieve aanpak. Een simpel ‘hulp gezocht’ bordje voor het restaurant is vaak niet meer genoeg. Wat zijn andere wervingsmogelijkheden die je als horecaondernemer hebt?
- Plaats openstaande vacatures zowel op je website als externe vacatureplatformen.
- Gebruik je socialmedia-accounts om je openstaande vacatures onder de aandacht te brengen. Dit kan je doen door een simpele post te plaatsen op je profiel of door gebruik te maken van advertenties.
- Vraag je huidige medewerkers of ze mensen kennen die bij jou zouden willen werken. Indien mogelijk zou dit ook gekoppeld kunnen worden aan een bonus voor je medewerker en de persoon die zij aandragen. Daarnaast is het ook belangrijk om open te staan voor andere mogelijkheden. Overweeg eens een open hiring en kom in contact met statushouders, ongekwalificeerde medewerkers, sollicitanten met een afstand tot de arbeidsmarkt, etc. Zo los jij je personeelstekort op en geef je iedereen toch een gelijke kans.
HORECAPERSONEEL AANNEMEN
Selecteer kandidaten die het best passen bij jouw horecabedrijf en plan alvast wat sollicitatiegesprekken in. Mocht je meerdere sollicitaties ontvangen, dan is het misschien wel handig om wat extra sollicitaties in te plannen. Het kan zomaar voorkomen dat enkele kandidaten niet op komen dagen. En wie weet, misschien blijkt een kandidaat met wat minder ervaring beter te passen bij je horecabedrijf dan je in eerste instantie had gedacht.
Bevestig vervolgens de afspraak via de mail of telefonisch en laat de kandidaten weten wat ze kunnen verwachten. Moeten ze nog extra papierwerk meenemen? Geef dit dan vroegtijdig door. Je wilt zorgen voor een aangename ervaring. Zo laat je zelfs als de kandidaat een andere baan neemt een goede indruk achter.
Weet je al wie je wilt aannemen? Blijf dan niet te lang wachten en laat het de kandidaat zo snel mogelijk weten.
HET BEHOUDEN VAN JE MEDEWERKERS
Volgens ABN AMRO verliezen horecabedrijven jaarlijks wel zo’n 40% van hun personeel. Dit kost de horeca naar verluidt ongeveer 1,4 miljoen euro. Dit zijn natuurlijk kosten die allemaal gemaakt worden bij het werven en inwerken van nieuw personeel. Hoe behoud je zoveel mogelijk van je huidige personeel?
De cultuur op de werkvloer is essentieel als het gaat om het behouden van werknemers. Een hoger loon, vergoedingen en extraatjes zijn natuurlijk belangrijk. Het is echter net zo belangrijk om een respectvolle en veilige werkomgeving te creëren die de loopbaanontwikkeling ondersteunt. Probeer regelmatig personeelsbijeenkomsten te houden, luister naar de behoeften van je personeel en bied trainingen aan.
Een ander gebied waar je als horecaondernemer op kan winnen is het bieden van een goede werk-privébalans. Volgens een enquête van ABN AMRO, ervaren werknemers de mogelijkheid om zelf beslissingen te nemen en verlof op te nemen als zeer belangrijk. Toch is dit wel een lastig punt.
In de horeca dient er nou eenmaal ’s Avonds en/of in het weekend gewerkt te worden. Als gevolg hiervan mist een hoog percentage werknemers vaak of zeer vaak belangrijke familie- of gezinsactiviteiten vanwege werk. In 2019 lag dit percentage zelfs op 14% van de horecamedewerkers. Probeer dus als horecaondernemer flexibel te zijn waar dat kan.
CONCLUSIE
Het blijft lastig om in de huidige situatie personeel te vinden. Wat kan je naast het behouden van je personeel nog meer doen? Is het inzetten van robots misschien het antwoord op het personeelstekort?
Lees hierover meer in het volgende artikel: technologische trends in de horeca
meer weten over dit onderwerp?
Ontdek hoe wij jouw restaurant op online gebied kunnen verbeteren met één van onze specialisten. Maak vandaag nog een vrijblijvende afspraak.